Författar Arkiv: Kjell

Arbetsförmedlingen Ă€r ett enda stort skĂ€mt


Arbetsförmedlingen Ă€r ett enda stort skĂ€mt


Skandalmyndigheten Arbetsförmedlingen (AF) bara fortsĂ€tter och fortsĂ€tter att göra bort sig. Det senaste som visar upp myndighetens rĂ€tta ”jag”, men sĂ€kert inte det sista Ă€r SVT:s program med namnet Sveriges bĂ€sta arbetsförmedling. Se avsnitt 1 av 5 och grĂ„t över elĂ€ndet; https://www.svt.se/sveriges-basta-arbetsformedling/

Mitt eget namn pÄ Arbetsförmedlingen Àr sedan lÀnge Bidragsförmedlingen, just dÀrför att arbetet pÄ insidan av myndigheten handlar mera om att försörja bÄde arbetssökande och företag med ekonomiska stöd och bidrag i alla tÀnkbara former. Bidragsförmedlingen har ett lÄngt mer digert program för bidrag och stödÄtgÀrder Àn att vara en Arbetsförmedling som förmedlar reella arbeten.
Bidragsmyndigheten beskriver jag mer i min artikel frÄn juni 2017 med rubriken: Regeringen skapar nya Fas3 sysselsÀttningar dÄ inget annat hjÀlper http://xn--blslampan-62a.se/?p=5453

Arbetsförmedlingen menar jag Àr en rejÀl skamflÀck för Sverige. Arbetsförmedlingen visar med ackuratess pÄ att Sverige inte lÀngre har en egen förmÄga att vara ett JOBB-skapande land, som leder till JOBB för NYTTA och BEHOV som grund.

Jag pÄminner mig om tiden nÀr Sverige var begÄvad med en myndighet vid namn LÀnsarbetsnÀmnden. LÀnsarbetsnÀmnden var en svensk myndighet som ingick i Arbetsmarknadsverket och lydde under Arbetsmarknadsstyrelsen. Alla dessa tre lades ner 1 januari 2008, och deras uppgifter övertogs av den nybildade myndigheten Arbetsförmedlingen. Det fanns en LÀnsarbetsnÀmnd i varje lÀn.

Ett sorgligt minne jag har Àr nÀr chefen för LÀnsarbetsnÀmnden i VÀstmanland ansökte och fick ekonomiskt projektstöd, för att lÀra ryssarna hur man bygger upp arbetsförmedlingar. Det blev mÄnga resor till Ryssland för ett antal svenskar och motsvarande resor med ryssar till Sverige. Hur mÄnga miljoner detta kostat svenska skattebetalare vill jag helst inte veta. Vad jag dÀremot vet Àr att Ryssland aldrig har haft och kommer heller aldrig att ha nÄgra arbetsförmedlingar.

Detta kan jag bestÀmdhet sÀga efter att ha varit egen företagare i forna Sovjet och dagens Ryssland mer Àn 35 Är.

Skandalerna och förbrÀnningen av skattepengar i Arbetsförmedlingen har under dess levnad varit gigantisk och kan rÀknas i miljarder kronor. Ett typiskt exempel pÄ vansinnet Àr nÀr AF brÀnde ivÀg 100 miljoner pÄ en webbplats som aldrig blev av. LÀs mera| SVT Nyheter; https://www.svt.se/nyheter/inrikes/af-la-100-miljoner-pa-ny-sajt-som-inte-blev-av

Men att tÀnka sig att nedlÀggningen av dessa tre arbetsmarknadsmyndigheter skulle ha gjort livet bÀttre och lÀttare för de som saknar ett reellt JOBB, det vore en alltför utopisk önskedröm. SvÄrigheten i alla tider, liksom i dagens Sverige Àr att det saknas ett JOBB-skapade som Àr vÀrt namnet. Det svÄra Àr inte att fördela ut JOBBEN, utan att skapa dem.

Varför det Àr ett undermÄligt och minst sagt miserabelt nyskapande av reella JOBB finns det mÄnga orsaker till, men orsakerna mÄste Àven de ansvariga kunna se och dÀrefter ha förmÄgan att rÀta till.

Jag har arbetat som egen företagare och varit och Ă€r verksam med rĂ„dgivande funktioner i mĂ„nga lĂ€nder som inte har nĂ„gon som helst Arbetsförmedling, som Ă€r finansierad av staten. Jag har i de flesta av dessa lĂ€nder kunnat konstatera, att de flesta av de som vill ha ett avlönat arbete, ocksĂ„ har nĂ„gon form av ett avlönat JOBB. Det Ă€r ett JOBB som ocksĂ„ Ă€r BEHÖVD och skapar NYTTA, dessutom oftast helt utan ekonomiskt stöd varken till arbetstagare eller arbetsgivare.

Det finns som alltid bra och dÄliga sidor i varje system. Men det kan vara vÀrt att studera för Sverige och kopiera det som Àr bra.

Jag har skrivit mycket och lÀnge om Arbetsförmedlingen (AF) och dess otroliga inkompetens och en helt vansinnig myndighet, som bara fÄr leva vidare med sina 14000 anstÀllda. Detta utan att pÄ nÄgot enda sÀtt skapa NYTTA.
En artikel frĂ„n september 2014 med rubriken; Arbetsförmedlingen – VÄRSTINGMYNDIGHETEN – ett korthus pĂ„ vĂ€g att ramla ihop – http://xn--blslampan-62a.se/?p=4079

Trots att korthuset enligt min mening har rasat ihop för lĂ„ng tid sedan, sĂ„ har myndigheten kvar sina 14000 anstĂ€llda som fĂ„r sin försörjning varje mĂ„nad. För mig sĂ„ Ă€r det sĂ„ starka ord om elĂ€ndet AF att det inte kan skrivas hĂ€r med vĂ€rdighet, utan citerar i stĂ€llet f.d partiledaren för VPK; CH Hermansson som sa följande: ”NĂ„gon jĂ€vla ordning ska det vaÂŽ i ett parti”. Det sĂ€ger allt.

Precis som i mÄnga andra myndigheter sÄ Àr det ocksÄ stora problem med nepotism, fusk, och korruption i Arbetsförmedlingen. En av orsakerna till detta Àr att Arbetsförmedlingen lÀgger ut stora projekt varje Är som köps upp pÄ marknaden. Dessa uppköp av externa tjÀnster handlar Ärligen om hundratals miljoner eller miljarder kronor. Ett exempel Àr det ovan angivna webbsajtprojektet för 100 miljoner som aldrig blev av, bara betalning av fakturorna.

Detta Ă€r ett stort problem i myndigheter och nĂ€rstĂ„ende organisationer speciellt de som har stora upphandlingar av tjĂ€nster med utomstĂ„ende företag att hantera. Jag har skrivit om detta i en artikel med rubriken; Fel bidrag = Mer korruption, mutor, fusk och bidragsberoende – http://xn--blslampan-62a.se/?p=5533

Alla svar eller uteblivna svar i denna trÄd kan komma att redovisas pÄ bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillvÀxtentreprenör

Inlagt i alla kommuner, Riks | Lämna kommentar

Ny nödhjĂ€lp skall nu tillföras norra delen av Sverige


Ny nödhjĂ€lp skall nu tillföras norra delen av Sverige


Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht frÀlsar nu norra delen av Sverige med miljardbelopp som  till mycket liknar 1920-talets nödhjÀlpsarbeten, men en stor skillnad Àr att ingen nu behöver tillföra nÄgra större arbetsinsatser.

NödhjĂ€lpsarbete var en viktig del för att bygga upp Sverige under och efter andra vĂ€rldskriget, landet behövde vĂ€gar och andra infrastrukturer. Jag har skrivit en artikel om detta nödhjĂ€lpsarbete 2017 med rubriken; Sveriges nödhjĂ€lpsarbeten frĂ„n 1920-talet fortsĂ€tter 2017 och ökar
 http://xn--blslampan-62a.se/?p=5665

Nu Ă€r det valĂ„r och dags igen med smörjmedel, detta Ă€ven om röstetalen i Norrland blir mindre och mindre, sĂ„ mĂ„ste det ”flĂ€skas” pĂ„ sĂ„ mycket som möjligt.
NĂ€r man lĂ€ser regeringens miljardsatsning som sĂ€gs skall stĂ€rka gles- och landsbygdskommuners företagsklimat sĂ„ blir man minst sagt upprörd och pĂ„ ren svenska ”heligt förbannad”. Vilket kvalificerat snömos som de har lyckats skriva ihop.

LÀs sjÀlva och döm: MÄngmiljonsatsning ska stÀrka gles- och landsbygdskommuners företagsklimat
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/02/mangmiljonsatsning-ska-starka-gles–och-landsbygdskommuners-foretagsklimat/

Jag menar att det finns lösningar pÄ ett reellt JOBB-skapande med innehÄllet BEHOV och NYTTA, Àven för Norrlands gles- och landsbygdskommuner, men det saknas i allt som regeringen nu presenterat.

DĂ„ det under mĂ„nga decennier har fokuserats pĂ„ SYSSELSÄTTNING utan NYTTA i Sverige sĂ„ mĂ„ste en omedelbar förĂ€ndring komma till. Landet stĂ„r och vacklar otĂ€ckt nĂ€ra klippkanten, dĂ€r framtiden och utgĂ„ngen Ă€r oviss.

Den uppfinningsrika SYSSELSÄTTNINGEN utan NYTTA handlar ocksĂ„ alltid om betald sysselsĂ€ttning. Den som betalar kalaset Ă€r skattebetalarna.
Detta Àr inte hÄllbart i lÀngre. Vad Sverige behöver Àr en formidabel nystart av företag som av entreprenörer med egna krafter och egna insatser startar och bedriver hÄllbara företag över tid.

Ett sunt nyföretagande behövs i hela Sverige – inte bara Norrland.

Alla svar eller uteblivna svar i denna trÄd kan komma att redovisas pÄ bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillvÀxtentreprenör

Inlagt i alla kommuner, Riks | Lämna kommentar

VÀsterÄs flygplats med dess ledning saknar verklighetsförankring

VÀsterÄs flygplats med dess ledning saknar verklighetsförankring

VÀsterÄs flygplats med bolagets VD och styrelseordförande har (vad jag förstÄtt) besvarat  frÄgor som jag stÀllt skriftligt. Men svaret kom som ett debattinlÀgg i lokaltidningen Vestmanlands LÀns Tidning (VLT införd 26 mars 2018. LÀnk till debattartikeln;
http://www.vlt.se/opinion/debatt/vasteras-flygplats-vill-satsa-pa-fler-flyglinjer

Stort tack för Ert försök till svar Persson och Åkerman, i alla fall ett livstecken.

Rubriken i digitaltidningen Àr, VÀsterÄs flygplats vill satsa pÄ fler flyglinjer, men i papperstidningen sÄ Àr rubriken VÀsterÄs flygplats har en samhÀllsfunktion.
NÄvÀl bÄda rubrikerna har ingen relevans i verkligheten. Flera flygbolag har försökt etablera reguljÀra flyglinjer frÄn VÀsterÄs, men alla har misslyckats. Som exempelvis nÄgra av de senaste i raden som kastat in handduken Àr; Wow Air till USA via Reykjavik, Island, Next Jet bÄde till Helsingfors och Köpenhamn. Alla har kraschlandat, och ibland innan de ens har startat sin första resa.

I svaret som pĂ„ mina frĂ„gor i artikeln som författats och undertecknats av VD Tezz Tordsdotter Åkerman och styrelseordföranden Ulla Persson sĂ„ finner jag inga klargörande svar pĂ„ mina frĂ„gor, inte ens ett försök att konkret besvara frĂ„gorna. Ytterligare dimridĂ„er lĂ€ggs ut som ett tĂ€nkt försvar.
Jag lÀgger med PDF filen hÀr med mina frÄgor, som tillstÀlldes flygplatsledningen och Àgarna VÀsterÄs Kommun (Skattebetalarna). 21 feb_FrÄgor VÀsterÄs Flygplats

Skribenterna sÀger att VÀsterÄs flygplats har en samhÀllsnyttig funktion utan att exakt precisera vilka funktioner de avser som Àr livsviktig och till nÄgon nytta för invÄnarna. De tar upp behovet av ambulansflyget som ett viktigt argument, men berÀttar dÄ inte hur mÄnga ambulansflyg som faktiskt har utnyttjat flygplatsen under varje Är.

Det finns en vĂ€l fungerande helikopterbas direkt vid sjukhuset bĂ„de för organ – och alla andra typer av sjuktransporter. Det kĂ€nns som desperat att behöva framstĂ€lla behovet och nyttan av flygplatsen, med direkta hot om att flygplatsen kan vara avgörandet mellan liv och död för medborgarna.

Att sedan ocksÄ ha mage att anvÀnda Northvolt och deras utlovade fabrikssatsningar med tusentals anstÀllningar, som ett skÀl att underhÄlla flygplatsen, Àr mycket magstarkt. Northvolts etablering och storlek fÄr idag anses som mycket osÀker.
VÀstmanlands kvarvarande storföretag har redan uttryckt att de inte har nÄgot behov av VÀsterÄs flygplats utan ett kontinuerligt reguljÀrflyg som kan ta dem vidare ut i vÀrlden.

Jag hĂ€nvisar till en artikel som jag skrev i april 2015 med anledning av krisen i Pajalagruvan  med rubriken; Stefan Löfvens dĂ„liga luktsinne har smittat av sig i hela Norrbotten –http://xn--blslampan-62a.se/?p=4489  – Pajalagruvan eller bolaget Northland som försattes i konkurs Ă€r en av Sveriges största ekonomiska konkurs i modern tid.

Jag funderar om det kan finnas ett genetiskt slĂ€ktdrag i ”dĂ„ligt luktsinne” hos Sveriges politikeretablissemang, kanske dĂ„ frĂ€mst i socialdemokraterna, men inga partier Ă€r snövita. I VĂ€sterĂ„s har detta dĂ„liga luktsinne gĂ€llande flygplatsen varit nĂ€rvarande Ă€nda sedan flygplatsen startade 1976. Alla Ă„r sedan starten har flygplatsen gĂ„tt med stora förluster. Det samlade förlusterna överstiger med rĂ„ge en halv miljard och till mycket lite nytta för medborgarna.

Lite sans i försvaret av miljonrullningen som pĂ„gĂ„r i VĂ€sterĂ„s flygplats Ă„r efter Ă„r vore klĂ€dsamt. Detta Ă€ven om jag menar att ledningen saknar verklighetsförankring, som jag menar borde vara en grundbult.  Jag Ă€r inte ensam om att ha uppfattningen att ledningen och styrelsen inte Ă€r rĂ€tt man eller kvinna pĂ„ denna plats. Ulf Hedman som ocksĂ„ svarsartikeln riktade sig till har skrivit mycket om flygplatsen och delar mycket av min kritik. LĂ€s en debattartikel av Hedman: Flygplatsstyrelse saknar kompetens –VLT den 10 juni 2016 http://vlt.se/asikt/debatt/1.3957591-flygplatsstyrelse-saknar-kompetens

Hela ledningens svarsartikel med försök till svar pÄ mina och andras frÄgor, prÀglas av ett omöjligt och övergivet försök att stÀrka behovet och nyttan med flygplatsen. Det Àr mycket tal om olyckan Àr framme,  som vid stora skogsbranden. Ja, tÀnk om inte OM fanns, sÄ mycket bÀttre vÀrlden skulle vara.                        

Jag vill ocksÄ pÄminna om den nonchalans som ofta rÄder frÄn kommunen att besvara brev. Som exempelvis mina skriftliga frÄgor till Anders TeljebÀck den 2 februari 2015 om flygplatsen, som trots ett otal pÄminnelser Ànnu inte besvarats. Maktfullkomlighet kallar jag det!

LĂ€s min artikel april 2015 med rubriken: VĂ€sterĂ„spolitikers svek och oklarheter om flygplatsen fortsĂ€tter att stĂ„ oemotsagt och utan försvar – LĂ€nk: http://xn--blslampan-62a.se/?p=4493

Eftersom det Àr ett nytt val i Är sÄ skall jag och sÀkert mÄnga andra i god tid före valdagen begÀra svar frÄn samtliga politiska partier i VÀsterÄs vad de avser att göra med flygplatsen. Skall den vara kvar som idag eller lÀggas ner och anvÀnda förlust pengarna till potthÄlen i stadens vÀgar eller förbÀttra stadens ÀldrevÄrd. HÄl finns det gott om Àven i VÀsterÄs kommun.
Det skall vara klara besked och denna gÄng kommer vi inte att lita pÄ nÄgra löften frÄn TeljebÀck och socialdemokraterna, efter deras svek förra valet. Vi glömmer inte Ditt svek vid förra valet TeljebÀck!

Den som uppfattar framtiden som motvind gÄr Ät fel hÄll, sÄ lÄt oss Àndra kurs med ny luft under vingarna.

Alla svar eller uteblivna svar i denna trÄd kan komma att redovisas pÄ bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillvÀxtentreprenör

Inlagt i alla kommuner, Riks, VÀsterÄs | 1 kommentar