Västerås flygplats utan luft under vingarna och med förluster i aktern.

Västerås flygplats utan luft under vingarna och med förluster i aktern

Förlustsiffrorna för Västerås Flygplats är enligt en artikel i VLT konstant höga.
2003-2005  25 miljoner
2006-2010  112
2010              35
2011               15
2003-2011   187 miljoner eller 20 miljoner per år sedan 2003.

Förlusterna och utbetalningarna från Västerås Kommun har ökat med åren. Var dessa siffror och utdebiteringsbehov genom kommunalskatten kommer att ta vägen och sluta är förmodligen skrivet i stjärnorna.

Något måste göras åt den ohållbara situationen. Vi skattebetalare kan inte acceptera denna situation även som vi samtidigt behöver möjligheter att flyga ut i världen.

Vilka handlingsalternativ står till förfogande om vi skulle stänga grindarna till flygplatsen och låta kommunen via Flygplatsbolaget hyra ut fastigheten, så att belastningen i Västerås stads budget upphör och i stället ger ett litet överskott;

Arlanda och Skavsta flygplatser är de som kan ta över trafiken.

I de alternativ som stod till förfogande när Skavsta byggdes var Västerås ett alternativ. Detta alternativ var inte intressant nog i trafikpolitiskt hänseende. Detta innebar en nådastöt för Västerås, som sedan dess har fortsatt med allt större förlustsiffror.

Alternativen för oss Västeråsare är vid en stängning, att flyga via Skavsta eller Arlanda. Skavsta kan nås via landsvägsbussar för den som finner det lämpligast. Länstrafiken har här en möjlighet att ta hand om dessa passagerare, med allt vad detta kan innebära.

Huvudalternativet är Arlanda, som innan Västerås blev flygplats var det enda alternativet. Med den förändring som skett i förutsättningarna för flygverksamheten med höjda bränslekostnader, ökad konkurrens om passagerarna, krav på höjda beläggningssiffror etc. och alla de effektivitetshöjande åtgärder SAS har genomgått under de senaste åren under ledning av Mats Jansson, framstår Arlanda som enda ekonomiska alternativet för oss västeråsare.

För att Västeråsarna med närområden inte skall tappa alltför mycket bekvämlighet i att återgå till Arlanda, måste väg-och järnvägsalternativen förbättras ytterligare. Förbättra bussförbindelserna med Arlanda. Sätt in tätare bussar. Flera små bussar men med tätare avgångar från båda hållen.

Nu när busstrafiken har avreglerats, kommer det att finnas flera som konkurrerar om passagerarna. Tågtrafiken via Uppsala till Arlanda kan intensifieras och göras snabbare.

Se vilken avkastning Arlandabanan ger. Ägarna tar hem rejäla vinster varje år. Här har SJ m.fl. mycket att lära.

Förbättra IT möjligheterna på linjerna runt Mälaren och Arlanda. Ge passagerarna större möjligheter till arbetsro under transportsträckorna fram till flygplatsen. Detta är alternativ som på lång sikt kan ge Västeråsaren en stabil möjlighet att fortsätta att flyga utomlands.

Tyvärr innebar det att vrida klockan tillbaka till det lättare åttio-talet, när vi som pendlade fick kliva på en liten Merca-buss kl.05.00 för att vara i tid på Arlanda. Men vi lärde oss att sova i bussen samtidigt som vi krävde av chauffören att han skulle köra mjukt genom krokarna och över kullarna efter Övergran.

Vi som pendlat från utlandsdestinationer har också lärt oss att sova på Kastrup i väntan på att 23 – planet till Västerås skall anlända och avgå.

Med tätare förbindelser från Kastrup till Arlanda kan vi vara hemma tidigare till kvällen eller helgen eftersom förbindelserna med Arlanda blir tätare.

Med de pengar som Västerås Kommun skulle spara av de förluster som idag genereras, kan i princip 20 miljoner per år spenderas på bättre bussar, tätare tågförbindelser och billigare biljetter för oss flygare.

Något att tänka på och för politiker att verkställa tycker Crille på Vidablick

Detta inlägg var postat i Riks, Västerås. Bokmärk permalink.

3 svar pâ Västerås flygplats utan luft under vingarna och med förluster i aktern.

  1. Kjell säger:

    Hej Crille,

    Välkommen in i debatten om Västerås flygplats. Desto fler västeråsare vi blir som granskar, djupgräver och tycker till om flygplatsen ju mera nytt kommer säkert upp i ljuset.

    Bra att Du belyste den verkliga penningrullningen på ett klart och tydligt sätt.

    Tack för Din insats – för ett bättre Västerås –

    Kjell

  2. tajgo säger:

    Bra att det kommer in nya i denna dialog om flygplatsen verkligen behövs, det verkar inte vara så smakligt för de närmast sörjande och ansvariga att besvara, det är självklart så att de inte har några svar, samtidigt är de rädda om sin försörjning.

    Med spänning följer jag vad som blir av med detta

    tajgo

  3. pålle säger:

    Hej

    Nu är flygplatsen föremål för en utredning i EU om otillåtna kommunala bidrag. Varför tror någon att SAS lämnade Västerås? Kan det vara så att de kände sig orättvist behandlade, de fick ju betala högre avgifter för samma tjänster än Ryan Air. Det slutade så att SAS lämnade Västerås, den enda återstående destinationen med Köpenhamn för att via den nå ut i världen för affärsresenärer.

    Hur ”korkat” och kortsiktig får man vara

    Pålle som numera alltid flyger från Arlanda

Kommentera