Västerås flygplats visar sin kräftgång på många sätt…

Västerås flygplats visar sin kräftgång på många sätt…

Västerås flygplats fortsätter sin kräftgång som måste leda till ett definitivt slut mycket snart. Det haglar nästan dagligen negativa signaler som varje gång spikar i en ny spik i kistan för flygplatsen.Vås flygplats

Ekonomiskt har flygplatsen i princip varit död ända sedan första dagen när den kom till. Den har överlevt i ett hopplöst respiratorläge genom att  Västerås kommun skjutit till de ekonomiska medel som saknats år efter år.
Mängder av kritiska röster mot denna penningrullning av skattebetalarnas pengar har hörts under åren, en flygplats utan meningsfulla flygdestinationer för folk och näringsliv.

Det kan aldrig bli bra.

Återigen börjar förtroendet för flygplatsledningen att ge sig till känna, det torde vara en uttryck för den hopplöshet personalen känner för långsiktigheten i överlevnaden för flygplatsen, och därmed sitt levebröd. Två undersökningar har gjorts av arbetsklimatet och förtroendet för flygplatsledningen, som klart visar en misstro mot flygplatsledningen. Det är inte första gången som personalen uttalar sitt misstroende mot ledningen av flygplatsen.

Flygplatsen är minst sagt tyst i alla avseenden. En konstant tystnad av ledning och styrelse, en nästan lika stor tystnad av de ansvariga hos ägaren av flygplatsbolaget, Västerås kommun. Nästan alla ansvariga undviker så långt möjligt är att ta diskussioner kring flygplatsen.

Jag gjorde själv ett besök ut till flygplatsen för några dagar sedan för att med egna ögon se och ta på flygplatspulsen. Jag tog stadsbussen med destination Västerås flygplats. Vid de två sista hållplatserna före ändhållplatsen flygplatsen, så var det bara jag som passagerare kvar på bussen.
Under den tid jag var ute på flygplatsen såg jag inte någon passagerare kliva på bussen, och när jag själv äntrade bussen tillbaka från den helt tomma flygplatsen, var jag fortfarande ensam passagerare.

DSC00058

När jag frågade chaufförerna av bussen om antal passagerare på turerna till och från flygplatsen så fick jag ett svar som gör att jag förstår varför flygplatsen är ett ekonomiskt svart hål. Det är väldigt sällan det är passagerare till eller ifrån flygplatsen var busschaufförerna samstämmiga om.

Västerås flygplats med en helt övergiven terminalbyggnad så länge jag var där, jag såg inte en enda levande varelse där som man kunde ställa eventuella frågor till. Det enda jag kunde notera som skulle påminna om dagens aktivitet var en liten informationstavla som berättade om ett landande Ryanair plan från Stansted och samma plan som återvände tillbaka en och en halv timme senare.

DSC00060Ordföranden i kommunstyrelsen i Västerås kommun Anders Teljebäck (S) har I en artikel i VLT den 22 januari 2015 har sagt följande, citat; ”Vi vill ha flygplatsen för att den genererar arbetstillfällen”.
Anders Teljebäck, är skyldig mig och alla västeråsare ett svar med ett förtydligande av detta påstående, jag har tillskrivit Teljebäck ett otal gånger och begärt ett förtydligande vad han menar med detta påstående. Men han vägrar att svara, det är inte värdigt en som har ansvaret för Sveriges sjätte största stad.

Det har skrivits spaltmeter om Västerås flygplats som tar skattemedel år efter år, pengar som säkert skulle göra betydligt större nytta inom de områden som kommunen är satta, sköta och ansvara för åt kommunmedborgarna.
Här några exempel av blåslampans tidigare publicerade artiklar om Västerås flygplats:
http://xn--blslampan-62a.se/?p=4421  – Västerås flygplats är ett skämt och drar skam över Sveriges 6:e största stad
http://xn--blslampan-62a.se/?p=4289  – Västerås flygplats återigen konkursmässig
http://xn--blslampan-62a.se/?p=4260  – Kompetensen hos ledning och styrelse för Västerås flygplats ifrågasätts

”Flygplatssåpan” i Västerås går vidare, men någon gång torde även denna ha ett slut, däremot är sluttiden ännu oklar och så även slutnotan som det kostat kommunen.

Alla svar eller uteblivna svar i denna tråd kan komma att redovisas på bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillväxtentreprenör

Detta inlägg var postat i Riks, Västerås. Bokmärk permalink.

Kommentera