Sjöfartsverket fastnar längre och längre ner i dyn på sjöbotten…

Sjöfartsverket fastnar längre och längre ner i dyn på sjöbotten…

Mer och mer stinker det kring och i sjöfartsverket efter SVT:s granskningar av helikopteraffären med den italienska tillverkaren Agusta Westland. Det andra programmet av Uppdrag granskning (UG) om sjöfartverkets märkliga turer i helikopteraffären visades onsdag den 7 oktober. Länk till programmet:
http://www.svt.se/ug/naringsdepartementet-anmals-till-ku

skeppsbrott II

Man bara sitter och häpnar över hur illa det verkligen är med denna myndighet, en av många vad jag kallar ”Värstingmyndigheter” i Sverige. Det jag känner värst avsky för i denna sörja är de personer som är anställda i sjöfartsverket och har intervjuats och fått försvara sitt agerande. De visar alla en total nonchalans och inte den minsta ånger över de ofattbara och obegripliga turerna i hela affären från första startdag. Att de skulle skämmas över sitt agerande och beteende är naturligtvis helt otänkbart.

Det är klart att det kan få vem som helst och undra varför det som skett har skett, detta oavsett att jag är ganska säker på att de ansvariga personerna har så pass mycket ”bondförnuft” att de inte skulle handla på detta sätt om det inte gavs fördelar för någon. Därför ställer jag mig tre frågor.
Första frågan är; Vem kunde ha fördelar av miljardaffären?
Andra frågan är; Vad bestod dessa fördelar av?
Tredje frågan är; Vad storleken och volymerna på fördelarna var?

Om svar på dessa tre frågor ges i dagen, så kommer många frågetecken att bli uträtade och därmed sätta en basnivå, för de nya turer som jag är fullständigt övertygad kommer att dyka upp innan locket läggs på.

Jag har under decennier arbetat i länder som ansetts och anses vara de mest korrupta och smutsiga länder, och där det anses vara en omöjlighet att vara i närheten av affärsvärlden och vara ren om händerna. Detta har varit min dagliga värld under mer än tre decennier, men jag kan ändå varje kväll luta huvudet mot den bästa huvudkudden för en god nattsömn, som enligt ordspråket är;
”Ett gott samvete är den bästa huvudkudden”.

Men hur är det med nattsömnen på sjöfartsverket månne?

Att Sjöfartsverket kommer att få det svårt, ja mycket svårt att ta sig upp från sjöbotten det står för mig helt klart. Min första artikel om sjöfartsverket var den 4 maj i år som kan läsas på; http://xn--blslampan-62a.se/?p=4530  denna artikel grundade sig på det första programmet i SVT:s Uppdrag granskning av sjöfartsverkets helikopteraffär.

Sjöfartsverket är nu också anmäld till JK och näringsdepartementet till KU för att pröva turerna i handläggningen av helikopteraffären. Vi får med detta nöjt avvakta alla de utredningar som pågår och se vad som kommer fram ytterligare, vi lämnar det i händerna på rättsäkra Sverige, som jag inte heller kan känna full tillit till, för att en oklanderlig, rättvis och fri granskning sker.

Vad jag däremot är helt säker på är att i denna affär finns det mycket som inte är rent, friskt och sunt. Men med dagens teknik och den transparens som Sverige skall stå för, så kommer mycket av det smutsiga att kunna komma fram, om bara viljan och modet finns att tvätta hela ”byken”.

Sverige måste stå upp och fortsätta med effektiv granskande journalistik och allt fantastiskt visselblåsande.

Tack alla Ni som har ögon, öron och mun öppna och vågar ta ställning mot alla oegentligheter.

tysta apor

Alla svar eller uteblivna svar i denna tråd kan komma att redovisas på bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillväxtentreprenör

Detta inlägg var postat i alla kommuner, Riks. Bokmärk permalink.

Ett svar pâ Sjöfartsverket fastnar längre och längre ner i dyn på sjöbotten…

  1. curre säger:

    Vilken sörja denna myndighet simmar i på sjöbotten som de aldrig lär komma upp till ytan från.
    Ge dessa vad de förtjänar.

    curre

Lämna ett svar