Höghastighetståg inte det viktigaste för Sverige

Höghastighetståg inte det viktigaste för Sverige

Att överhuvud prata om höghastighetståg i Sverige låter för mig inte seriöst, men så kommer idén också från politiskt håll, utan nämnvärd tanke på nytta och behov.  Det är bara drygt ett par decennier sedan jag åkte hem från Kina med förfrågningar i väskan, till Sverige om hjälp med att utveckla höghastighetståg för Kina.

Maglev-tågMag-lev tåg mellan Shanghai city och flygplatsen

Efter att ha framfört förfrågningarna från Kina till Sverige om hjälp att utveckla höghastighetståg återvände jag efter några månader med svaren till Kina. Jag förbannade min naivitet att sätta så stora förhoppningar till Sveriges förmåga och kanske även intresse att bistå Kina i deras önskemål.
Jag skämdes över de svar jag hade med mig till Kina.

Men ett som jag verkligen lärt mig efter arbete internationellt, var att alltid ha en plan B redo att omedelbart vara beredd att aktivera. I detta fall blev det andra länder som var plan B, och idag är Kina det land som har längre sträcka med trafikerande höghastighetståg än alla andra av världens länder tillsammans.

Men trots denna bittra erfarenhet från tågbyggarlandet Sverige så ger jag åter mitt hedersord för Sverige till Kina och tåg. Det blev åter en kontakt som resulterade i avtal om ett samarbete mellan världens största tågbyggare och Sverige om utveckling av ett koncept av miljövänliga transporter på järnväg. Ett projekt som visade sig vara kantad av skandaler och missvisande uppgifter både från privata och offentliga aktörer.

Så för min egen del gäller aldrig mera kontakter Sverige – Kina och tåg, tredje gången gillt avstår jag från.

Det var därför med stor förvåning när jag för ett tag sedan från Kina fick veta att offentliga Sverige haft kontakter med Kina om förfrågan och hjälp att bygga höghastighetståg i Sverige. En märklig helomvändning på bara några decennier mellan dessa länder.

Läs min artikel från juni 2014; Kina sätter hjul på kinesiska muren i riktning mot USA – http://xn--blslampan-62a.se/?p=3796

Det är vad jag menar tågvisioner som får Sverige att blekna.

Alla svar eller uteblivna svar i denna tråd kan komma att redovisas på bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillväxtentreprenör

Detta inlägg var postat i alla kommuner, Riks. Bokmärk permalink.

Kommentera