Västerås flygplats utmärker sig återigen – NU med en VD som ljugit om sin kompetens

Västerås flygplats utmärker sig återigen – NU med en VD som ljugit om sin kompetens

Västerås flygplats torde vara det bolag som rör upp mest känslor för västeråsarna. Det har skrivit spaltkilometer om den enorma penningrullning av skattemedel som flygplatsen under åren förbrukat och fortfarande förbrukar.Vås flygplats

Flygplatsbolaget ägs ensam av Västerås kommun, alltså skattebetalarna. Den har under sina drygt 30 verksamma år förbrukat dryga 400 miljoner kronor och närmar sig stadigt halvmiljarden. Jo, Ni hörde verkligen rätt.

Men det mest makabra med Västerås flygplats är att den ger inga möjligheter att flyga inrikes med reguljärflyg mer än en vecka till Visby under Almedalsveckan. Det finns heller inga möjligheter att flyga till ett flygnav i Europa med tillgänglighet ut i världen. Det som borde vara signum för en flygplats är att det finns flygmöjligheter som efterfrågas, men det SAKNAS.

Fortsatt gäller min artikel från den 5 maj 2014; Jag måste köpa vingar för pengarna om jag bor i Västerås och skall flyga http://xn--blslampan-62a.se/?p=3729

Att Västerås flygplats engagerar många västeråsare visas genom en rad insändare och artiklar om flygplatsens vara eller inte vara, nedan några av de senaste om skandalen kring nuvarande VD.
Flyg-vd överdrev sina meriter
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3711348-flyg-vd-overdrev-sina-meriter
Flygplats-vd:n borde få sparken
http://vlt.se/asikt/insandare/1.3713951-flygplats-vd-n-borde-fa-sparken

Själv har jag skrivit många artiklar om Västerås flygplats, dessa kan Ni finna genom att söka på Västerås flygplats på blåslampans sök.

Västerås flygplats är ett tydligt exempel på att politiker och byråkrater skall omyndigförklaras till att överhuvud komma i närheten av företagsvärlden och leka affärer. Detta gäller såväl styrelsen som saknar kompetens av ett professionellt styrelsearbete och ägaren Västerås kommun  som styrs av politiker.

Men det skall också i rättvisans namn sägas att det också finns förespråkare som tycker att Västerås flygplats har ett berättigande, även om man måste sätta kostnaden för den, mot att andra välfärdssatsningar kanske får vika undan.

En politiker för centerpartiet i Västerås Hans Stergel ger sitt stöd för flygplatsen och menar att två av debattörerna herrarna Hedman och Jansson ” saknar insikt om flygplatsstyrelsens kompetens”. Läs Stergels artikel i VLT med rubriken: Ge Västerås flygplats en chans – Länk: http://vlt.se/asikt/insandare/1.3709510-ge-vasteras-flygplats-en-chans

Jag vill påminna Stergel om att Västerås flygplats har haft mer än 30 års chans utan att på någon punkt lyckas att skaffa hit reguljära flyglinjer som länets industri behöver och använder sig av både nationellt och internationellt. SAS försökte under flera år med linje Västerås – Köpenhamn men drog sig ur då passagerarunderlaget inte var tillräckligt.

Vill också påminna om när man i Dagens Nyheter kunde läsa följande; ”14 jan. 1992 – Ett av Sveriges största regionala flygbolag har bildats i Västerås.”  Sagan blev varken sann eller långvarig, utan Nordic Air slutade i konkurs med stora summor till svarta hålet,  som också skrevs på skattebetalarnas konto.

Så nog har Västerås flygplats haft chanser.

Kanske kan Stergel med sina 30 års erfarenhet från flyg- och resebranschen och som politiker visa alla som tvivlar på flygplatsens vändning och se till att Västerås får en flygplats som är värd namnet.
Lycka till Herr Stergel och centerpartiet.

 Alla svar eller uteblivna svar i denna tråd kan komma att redovisas på bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillväxtentreprenör

Detta inlägg var postat i alla kommuner, Riks. Bokmärk permalink.

Ett svar pâ Västerås flygplats utmärker sig återigen – NU med en VD som ljugit om sin kompetens

  1. crille säger:

    Trots Anders Sundströms bankbakgrund tyks han i alla fall ha rätt om Arlanda och satsningen på denna flygplats.

    Hur lång tid och hur mycket pengar skall västeråsarna behöva bränna innan dess politiker inser Västerås Flygplats (VST) rätta värde?
    Det finns ju bussförbindelser

    Den har ingen framtid. Det hjälper inte att pumpa in miljoner!

    Crille

Kommentera