Västerås betalar miljoner till flygbolag som är med på svarta listan

Västerås betalar miljoner till flygbolag som är med på svarta listan

Västerås flygplats och dess ägare Västerås kommun (Skattebetalarna) visar återigen på att deras omdöme vad gäller sökande efter flygpartners saknas allt väsentligt.

dsc00155NextJet som landat på Västerås flygplats

Tidningen Vargabond har nu presenterat årets värstinglista (2016) över de värsta researrangörerna. Västerås torde vara given bland Sveriges värsta  ”lekskola”, i skaran bland de som vill försöka kalla sig en levande flygplats. En flygplats som sköts så oprofessionellt och med sådan inkompetens är inte värd att år efter år få  kosta Västerås skattebetalare mångmiljonbelopp. Flygplatsen är en skamfläck och en rejäl badwill för varumärket Västerås och för ägaren Västerås kommun.
Skärpning Västerås kommun!

Nu efter bara fem månaders upphaussade start med flygningar tiil Reykjavik och vidare till USA, så tar flygbolaget WOW Air sin ”Mats ur skolan”, de flyr Västerås och flyttar till Arlanda flygplats. Tro nu inte att flygbolaget flyttar till arlanda om Västerås flygplats vore attraktiv.
Så här stod och fortfarande står på Västerås flygplats hemsida:
”Senast uppdaterad: 2016-06-27
Nu till Kanada! WOW air och Västerås Flygplats lanserar ytterligare nya flyglinjerI samarbete mellan isländska WOW air och Västerås Flygplats lanseras ytterligare två destinationer, Toronto och Montréal. Start 19 maj via Reykjavik. Med denna expansion, erbjuder WOW Air fem destinationer från Västerås Flygplats inklusive Washington, Boston och Reykjavik.” Den förhoppningen varade bara i 5 månader.

Men nu har Västerås eminenta ledning slagit till igen med ett nytt flygbolag, NextJet som skall flyga till Helsingfors dagligen. För denna flyglinje skall Västerås årligen betala flygbolaget en summa som sägs uppgå  till ungefär dryga 70 miljoner årligen. Avtalet som är påskrivet lär vara tvåårigt men där slutsumman är en affärshemlighet och därför sekretessbelagd. Bra affärer hemlighålls sällan eller aldrig, däremot allt dåligt och tveksamt skall ständigt mörkläggas.

Flygplatsen framhäver att denna flyglinje öppnar hela Asien via Helsingfors. Att den möjligheten finns är helt riktigt, jag har själv flugit många gånger via Helsingfors men då i första hand med Finnair för att  få så korta väntetider som möjligt i Helsingfors. Detta torde vara svårt att uppnå med flyg från Västerås då flygturerna är få och tidtabellerna inte koordinerade med alla Asienflyg.

Jag skrev om detta med ett färskt exempel på en reell bokning, då jag inom kort skall äntra mitt plan till Kina. Läs om mitt val av flygning från Arlanda med en tidsvinst på 20 timmar och 40 minuter och till ett billgare biljettpris; länk: http://xn--blslampan-62a.se/?p=5138 – Artikelrubrik: Västerås flygplats slocknar igen då Amerikaflyget försvinner efter 5 månader

Jag antar att Västerås kommun med en delegation som inom kort skall flyga till Kina skall föregå med gott exempel, och självklart utgår jag då att det är från Västerås flygplats som deras resa startar. Kina ligger i Asien. Jag skall senare kolla upp hur det förhåller sig med Västerås kommuns Kinaresa.

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen

Reseföretagens svarta lista, som Vagabond presenterar en gång om året i samarbete med konsumenttidningen Råd & Rön, handlar om resebolagen som vägrar kompensera sina kunder, trots att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) råder dem att göra det. 17 av de 21 reseföretagen på svarta listan är flygbolag och i år, precis som ifjol, handlar de flesta ärendena om förseningar, en effekt av den ökande trängseln i luften över Europa och det faktum att lågprisbolagen flyger med tajta scheman och har få eller inga ersättningsplan att sätta in när något gått sönder.

På plats nr 4 på Svarta listan 2016 ståtar Nextjet AB. Det är detta flygbolag som Västerås flygplats skrivit ett 70 miljoners avtal i årsavgift, med dagliga reguljära flygningar till och från Helsingfors. Det avser 4 ärenden med flygförseningar och sammanlagt 5 resenärer. ARN rekommenderar Nextjet att betala sammanlagt 1 250 euro (cirka 12 500 kr).

Värst av de värsta är lågprisbolaget Wizz Air och på andra plats på den föga smickrande svarta listan finns också Solresors charterflygbolag Primera Air, och till dessa sällar sig nu även NextJet.

Tyvärr har jag inga goda och minnesvärda erfarenheter av flygbolaget NextJet. De få gånger jag använt deras tjänster, handlar det om flygningar om maximalt 2 timmars flygtid, främst till norrländska inlandskommuner. Det har varje gång varit förseningar på minst samma tid som den angivna flygtiden, i något fall ännu mera. Orsaken har alltid legat på flygbolagets ansvar, främst på grund av tekniska fel på flygplan.

Nåväl, det är helt min ensak vilket flygbolag jag väljer, mitt problem är att oavsett om jag väljer bort att flyga från Västerås flygplats, så får jag liksom alla övriga skattebetalare i Västerås kommun öppna plånboken och betala för varje flygresenär som lyfter från Västerås. Detta oavsett om resenären kommer från Örebro, Eskilstuna, Avesta eller vilken annan kommun som helst.
Tyvärr är detta om man är skattebetalare i Västerås, tycka vad man vill om det.

Men vi skattebetalare som inte är nöjda med att år efter år, betala för alla andra resenärer från Västerås flygplats, måste självklart försöka ändra på detta. Oavsett missnöjet med detta så skall en förändring ske på demokratiskt korrekt sätt. Även om vi så måste vänta till nästa val.

Men tyvärr så är de styrande partierna inte mycket att förlita sig på, mycket svek och svikna vallöften samt nonchalans att besvara brev, mina skriftliga frågor till Anders Teljebäck den 2 februari 2015 har trots ett otal påminnelser ännu inte besvarats. Maktfullkomlighet kallar jag det, Herr Teljebäck!

Läs artikel april 2015 med rubriken: Västeråspolitikers svek och oklarheter om flygplatsen fortsätter att stå oemotsagt och utan försvar – Länk: http://xn--blslampan-62a.se/?p=4493

Alla svar eller uteblivna svar i denna tråd kan komma att redovisas på bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillväxtentreprenör

Detta inlägg var postat i alla kommuner, Riks. Bokmärk permalink.

Kommentera