Västerås flygplatsstyrelse och ledning utan bolagskompetens

Västerås flygplatsstyrelse och ledning utan bolagskompetens

Västerås kommun och dess kommunala flygplatsbolag har i åratal kantats av makalösa affärsskandaler gång på gång, dessa skandalrubriker  bara fortsätter, och verkar också fortsätta med rekrytering av nytt folk utan kompetens och erfarenhet från affärsverksamhet.

Jag satte verkligen kaffet i vrångstrupen när jag läste debattartikeln av den nuvarande styrelseordföranden Ulla Persson, införd i Vestmanlands Tidning (VLT) lördagen den 29 april. Artikeln visar på ofattbart stora brister i ett företagskunnande som borde vara fundamentet för att vara styrelseordförande i ett kommersiellt bolag. Länk till debattartikeln av Ulla Persson med rubriken; Västerås flygplats behöver kommersiell trafik – http://www.vlt.se/opinion/debatt/ulla-persson-s-vasteras-flygplats-behover-kommersiell-trafik 

Artikeln visar med tydlig kraft att det borde vara ett totalförbud för alla aktiva och avdankade politiker, att sitta med i olika styrelser som skall representera någon form av företagande.

Styrelseordföranden Ulla Persson skriver i artikel; ”Om flygplatsen inte kan tillhandahålla en instrumentell flygplats kan varken de skolor som idag återfinns på området, samhällsnyttoflyget i form av ambulansflyg, brandflyg eller det kommersiella flyget finnas kvar på flygplatsen. Flygplatsens vara eller icke vara är dock en politisk fråga och inte en bolagsfråga för Nya Västerås Flygplats AB.”

Jag menar att detta är kvalificerat skitprat och är det som klär av styrelseordföranden totalt naken i fråga om den minsta gnutta företagskompetens som är ett måste för att inneha den viktiga posten som styrelseordförande i ett affärsdrivande bolag.

Det är vansinne att hålla en döende flygplats under armarna, något aldrig skattepengar få gå till. Det är inte en kommuns uppgift.  Kommunen skall enbart främja det bästa för sina kommuninvånare inom sina huvudområden skola, socialvård, barn och äldreomsorg, omsorg funktionshindrade, räddningstjänst samt den dagliga infrastrukturförsörjningen.

Västerås flygplats har levt ett sorgligt och händelsefattigt liv vad gäller flygtrafik under många decennier, det har pågått sedan början av 1990-talet när civilflyget startade med pompa och ståt.
Den 14 januari 1992 löd rubrikerna – Ett av Sveriges största regionala flygbolag har bildats i Västerås. En storsatsning med mångmiljonsatsningar från det statliga riskkapitalbolaget Almi. Men som det nästan alltid har gått för etableringen av kommersiella flygbolag till Västerås så har det slutat i konkurs eller nedläggning, så även denna gång. Men skam den som ger sig, och Västerås kommun beslutade att fortsätta den vildsinta satsningen mot en internationell flygplats av första klass.

Det har kostat Västerås skattebetalare mer än 500 miljoner kronor – Var så god och skölj!

Blåslampan skall fortsättningsvis bevaka och syna alla ansvariga, både i ledningen, styrelsen och ägarna Västerås kommun, med begäran om svar på alla frågor kring skötseln av flygplatsen och skattebetalarnas nya bolag Nya Västerås Flygplats AB.  Detta trots svårigheten att få fram aktuella, relevanta  och offentliga dokument, samt inte minst att få överhuvud få svar på brev från ansvariga i ledningen, styrelse eller ägarna Västerås kommun.

Vilken nytta tillför Västerås flygplats invånarna och skattebetalarna i kommunen?

Det är den enkla frågan vi har ställt för lång tid sedan och vill vi ha ett utförligt svar på. Tyvärr men dock inte förvånande så har ännu ingen svarat intill denna dag. Men vi fortsätter att påminna om svar.

Alla svar eller uteblivna svar i denna tråd kan komma att redovisas på bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillväxtentreprenör

Detta inlägg var postat i alla kommuner, Riks. Bokmärk permalink.

Kommentera