Västerås flygplats 2018 ännu kvar i ett oåterkalleligt mörker

Västerås flygplats 2018 ännu kvar i ett oåterkalleligt mörker

Västerås kommun och dess kommunala flygplatsbolag fortsätter att kämpa med att få liv i sin flygplats. Detta har man nu hållit på med i flera decennier utan att lyckas med det en flygplats skall ägna sig åt, nämligen att ha en fungerande flygtrafik som efterfrågas av resenärerna. Detta äventyr har också skett med förlust varje år till en samlad förlust på över 500 miljoner kronor av skattemedel.

När man läste debattartikeln av styrelseordföranden Ulla Persson som var införd i Vestmanlands Läns Tidning så kan man fråga sig hur det står till med kompetensen i styrelsen. Rubriken var – Västerås flygplats behöver kommersiell trafik – http://www.vlt.se/opinion/debatt/ulla-persson-s-vasteras-flygplats-behover-kommersiell-trafik 
Vilken fantastisk insikt om flygplatsens behov av styrelseordföranden i flygplatsbolaget. Efter mer 30 år så kommer detta som en ny helt fantastisk idé för flygplatsens styrelse.  Nåväl ,om det nu är behovet för flygplatsen kanske det är dags att efter 30 år se till att verkställa och få till denna kommersiella trafik.

Jag har under åren skrivit många artiklar där jag framför min kritik mot ledningen, senast var det min reaktion av styrelseordförande Ulla Perssons debattartikel ovan, med rubriken; Västerås flygplatsstyrelse och ledning utan bolagskompetens – http://xn--blslampan-62a.se/?p=5405 

Men jag känner mig inte ensam på den kritiska sidan mot flygplatsen, det är verkligen ett polariserat Västerås i frågan om Västerås flygplats vara eller inte vara. Senast några repliker i Vestmanlands Läns Tidning, bland annat av en skribent K-J Mathiasson med rubriken; Västerås flygplats heter Arlanda. Rubriken säger allt.

Det finns inget större behov  från flygresenärerna i Västerås att endast ha tillgång till några få turistorter som det enda trafikutbudet. Jag ställer mig också tveksam till hur många av Västerås skattebetalare som överhuvud reser till dessa orter från och till Västerås flygplats. De få resenärerna från Västerås flygplats fördelar sig på orter både i och utanför Västmanlands län, men till kostnad endast för Västerås kommuns skattebetalare.

Flygplatsen marknadsför sin flygförbindelse till och från London, där man landar på flygplatsen Stanstead som inte har reguljära flygförbindelser internationellt. Alltså är Västerås helt stängd från möjligheten att flyga ut i världen, men även inrikes i Sverige. Denna brist är enligt mig det som är dödsstöten för att Västerås flygplats skall ha tillräckligt med resenärer för att få till resultat med svarta siffror i årsredovisningen.

Jag har under alla år ställt denna fråga till  styrelse och ledning samt ägarna Västerås kommun – Vilken nytta tillför Västerås flygplats invånarna och skattebetalarna i kommunen? De eventuella försök till svar som avgetts är höljt i en stentjock dimma som inte möjliggör landning för något enda flygplan, varken tomt eller fyllt med passagerare.

Alla svar eller uteblivna svar i denna tråd kan komma att redovisas på bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillväxtentreprenör

Detta inlägg var postat i alla kommuner, Riks. Bokmärk permalink.

Kommentera